Kombinerer ecoprint og farvepigment

Karoline kombinerer flere teknikker, hvor samspillet mellem farven fra planterne, stoffets struktur og tilsatte farvepigmenter samlet giver det færdige udtryk.

Nogle gange bliver planterne bevidst trykt så alle detaljer er tydelige, andre gange får de lov til at fungere mere subtilt som en abstrakt billedflade.

Her er et tryk på uld med eucalyptus i kombination med tordenblå og turkis.




Hvert tryk er unikt

Det er enormt sjovt at arbejde med ecoprint, for der er så mange variable, og det kan være mere eller mindre umuligt at kopiere et vellykket tryk. Så finder man selvfølgelig ud af, at noget virker bedre end andet, men stadigvæk: det er hver gang spændende og ofte overraskende hvad der kommer ud af damperen.
Karoline er meget inspireret af både japansk og nordisk æstetik og forsøger for det meste at opnå forholdsvis enkle udtryk med få virkemidler
Her er et eksempel på silke trykt med svaleurt og tordenblå pletter.


Sådan foregår det

Ved ecoprint overføres farver og strukturer fra plantedele direkte på stoffets fibre ved hjælp af dampning, ofte hjulpet på vej af en bejdse. 

I den meget enkle version indsamler man blade, stængler, bark, blomster og lignende, lægger det på stoffet, ruller det stramt og damper i 1,5 time. Og så er det spændende hvad der er kommet på, når man ruller det ud igen...


 

Variationen er uendelig

Der er enormt stor forskel på, hvad dagens planter udretter i processen. Det afhænger af mængden af garvesyre i bladet (det er garvesyren, der reagerer med bejdsen og giver farve til trykket), valget af bejdse, årstiden, hvilket stof man trykker på osv. Man må prøve sig frem.

Planterne går til under dampningen og kasseres efterfølgende, så hvert tryk bliver unikt.